Khasiat Minum Air Halia

Khasiat Air Halia 


‘Ginger’ atau pun halia telah digunakan secara meluas dalam dunia masakan tidak mengira jenis.Khasiat  halia sebenarnya sangat banyak.
Tapi, pernahkan anda semua terfikir. Apakah yang ada dalam halia ini sehingga disebut sebut oleh pakar kesihatan kebaikannya?

Mengapa Halia Yang Menjadi Pilihan?

halia
Lebih daripada 2000 tahun yang lalu, masyarakat Cina mempercayai bahawa halia berupaya untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Halia mampu untuk meningkatkan tenaga dalam badan selain daripada meningkatkan kadar metabolisma badan.
Berikut merupakan beberapa faktor yang menyebabkan halia ini menjadi pillihan utama dalam mengubati penyakit. Ayuh sama sama kita lihat kebaikan halia untuk kesihatan dan kecantikan.

10 Khasiat Halia

#1 Mengawal Aliran Darah Yang Normal

Halia mengandungi kromium, magnesium dan zink yang membantu dalam meningkatkan kitakan darah dan juga menghalang daripada demam dan peluh yang berlebihan

#2 Pengubat Mual

Halia telah terbukti sejak dahulu lagi sebagai pengubat bagi pelbagai jenis mual. Ini termasuklah ‘morning sickness’, mual selepas menjalani pembedahan dan mual selepas menjalankan rawatan kimoterapi.
Bagi ibu ibu mengandung, usah bimbang! Pakar kesihatan mendapati halia tidak membawa kesan yang memudaratkan pada bayi di dalam kandungan.

#3 Meningkatkan Kadar Penyerapan

Halia boleh meningkatkan kadar penyerapan nutrient yang penting daripada makanan yang kita makan. Oleh sebab itulah, halia banyak digunakan dalam pembuka selera memandangkan ia boleh stimulasikan selera dan membuatkan sistem pencernaan makanan anda lebih bersedia untuk menerima makanan.

#4 Mengelakkan Demam dan Selsema

demam selsema
Sejak lebih beribu tahun yang lalu, halia telah banyak digunakan sebagai penyembuh bagi demam selsema di sekitar Asia.
University of Maryland Medical Center mendakwa bagi orang dewasa,hanya 2 sudu besar air suam yang direndam halia yang sudah dicincang sudah memadai untuk mengubati demam dan selsema. Disarankan untuk mengambilnya 2 hingga ke 3 kali sehari.

#5 Merawat Ketidakselesaan Perut

Halia adalah ubat yang terbaik bagi merawat masalah pencernaan dan mengelakkan sakit perut yang berpanjangan. Halia terbukti mampu untuk mengurangkan kesakitan setanding dengan panadol.

#6 Melindungi Diri Anda Daripada Kanser Usus

Dalam satu kajian yang dijalankan oleh University of Minnesota mendapati bawang putih boleh melambatkan pertumbuhan sel kanser usus

#7 Melegakan Kesakitan

Memandangkan halia mengandungi enzim yang boleh mengurangkan kesakitan, maka tidak hairanlah jika ia dikenali sebagai ubat penahan sakit semula jadi. Tidak perlulah kita susah susah ke kedai jika berlaku apa apa kesakitan!

#8 Membantu Untuk Mengatasi Masalah Pernafasan

Halia boleh membantu untuk menghilangkan kahak dan melegakan paru paru anda jika anda mengalami masalah pernafasan. Masalah pernafasan seperti batuk, sesak nafas dan sebagainya boleh diatasi dengan hanya meminum halia. Jangan lupa, halia juga boleh membantu melegakan kesakitan dengan cepat!

#9 Merawat Kanser Ovari

Kanser Ovari tersenarai antara 3 kanser yang paling kerap dihidapi oleh rakyat Malaysia terutamanya wanita. Hingga kini penawar untuk kanser ini masih belum ditemui. Tetapi, kita masih mempunyai rawatan semula jadi. Serbuk halia sebenarnya sangat membantu dalam mematikan sel kanser.

#10 Menguatkan Sistem Imuniti Diri

Masalah kesihatan seperti strok boleh dijauhi dengan hanya memakan sedikit halia setiap hari. Halia membantu dalam memecahkan sel lemak yang berkumpul daripada saluran darah dan mengurangkan jangkitan bakteria di dalam perut.
Bukankah halia ini penahan sakit semula jadi. Maka tiada masalah untuk mengubati sakit tekak dan batuk teruk.

#11 Untuk Alahan


75% daripada wanita mengandung telah Berjaya membuktikan bahawa halia sangat Berjaya dalam mengubat ‘morning sickness’ yang biasa berlaku di trimester pertama. Jadi, jangan pandang rendah kepada halia!

Berapa Banyak Baru Cukup?

Setelah membaca mengenai kebaikan halia, mungkin ramai yang tertanya Tanya, “Berapa banyak nak ambil sebenarnya?”. Jangan risau. Kami sudah sediakan jawapannya kepada anda.
Menurut kata pakar kesihatan, meminum air yang bercampur 2 sudu besar halia yang diparut sudah memadai. Lebih elok jika diminum 2 ke 3 kali setiap hari. Kebanyakan orang akan meletakkan madu bersama halia untuk rasa yang lebih baik.
Meletakkan halia di dalam teh hijau juga salah satu idea yang terbaik. Tetapi, memandangkan sudah ramai orang yang meletakkan halia di dalam masakan, semakin sukar sebenarnya untuk mengagak kuantiti halia yang diperlukan.
Dengan kebaikan yang sebanyak itu serta mudah untuk didapati, halia adalah sesuatu yang kita patut amalkan setiap hari. Kenapa kita harus memilih supplement jika kita sudah ada yang semula jadi, bukan?
Semoga pandangan anda terhadap khasiat halia berubah 100% selepas ini. Pasti rasa nak makan dengan sebanyak-banyaknya selepas ini.

Comments

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kelebihan Buah Durian Belanda

Kelebihan Buah Pisang

Khasiat Buah Ciku